9.7.07

Hjemme fra Heerenveen

kuer og kanaler

Det er kanskje litt seint å komme med oppdatering fra Heerenveen nå som vi allerede er hjemme igjen, men bedre seint enn aldri!

Laget har altså vært på samling i Heerenveen, årets første på is. Det er alltid gøy, og formen virker bra til å være så tidlig på året. Været kunne vært bedre, men ingen blåste av veien så vidt jeg vet, og vi fikk sykla en del likevel. Det ble en del turer der vi ikke hadde helt kontroll på hvor vi befant oss, for alle kanaler og alle frisiske kuer ser stort sett ganske like ut for oss ikke-eksperter.

Høydepunktet var da jeg, Reidar og Odd hadde vært ute og sykla drag og alle mente at det burde være mulig å sykle "rundt" for å komme hjem istedenfor å snu og ta samme veien som vi kom. Jeg hadde riktignok prøvd det før, og kommet fram til at det var mulig, men at det var tre mil omvei. Men kunne vi ikke ha oversett en vei til venstre? Optimismen ledet oss ut på en sykkelvei av typen "egentlig veldig fin til å være krøttersti". I følge sykkelruteskiltinga skulle den lede oss nærmest rett til døra på hotellet. Det gjorde den også, via det jeg nå har lært kalles en "zelfbedieningspontje", en kjekk liten kabelferje du kan sveive deg selv og sykkelen din over kanalen på. Bildet viser ikke vår ferje, men en annen som ligner veldig. Se for deg at mannen i rødt byttes ut med tre personer med sykkelhjelm som bytter på å sveive for harde livet.



Typisk for den første samlinga er at det blir litt prøving og feiling med utstyr. Jeg testet ut de nye skoene mine, en "kopi" bygd på samme lest som dem jeg har og som fungerer veldig bra. På en eller annen måte hadde de dessverre blitt mye større enn de gamle, så nå er de levert tilbake til Ger Groothuis for å forhåpentligvis krympes litt - eller i verste fall erstattes med et par nye. Fine å se på var de ihvertfall, og etterhvert blir de sikkert like gode å gå på som de gamle også.

Grønne og svarte ASK-sko

Nå blir det litt sommerferie, sannsynligvis en hyttetur, og barmarkstrening fram til sommerisen på Hamar.

Ingen kommentarer: