23.7.08

Svar på spørsmål

Et spørsmål fortjener et svar (og hvis det er noe annet noen lurer på så er det bare å spørre i vei).

Hvis pulsen din bør være lav ved 270 watt hva er egentlig terskelwatten din?

Jeg var kanskje ikke så tydelig. Fullt så rå er jeg nok ikke (enda :) ). Jeg har ikke testa terskelwatt ute, og det virker som det viser en del mer der enn inne på spinningsykkel. Men jeg får jo et bilde av det når jeg sykler AT-økter med Powertap-hjulet og tar laktatprøver. Ut ifra de siste øktene så har jeg nok terskelwatt der på et sted mellom 250 og 270... Det kommer vel litt an på dagsformen. På mandag kjørte jeg for eksempel på ca 255 i snitt og hadde 3.3 i laktat etterpå, som skal være litt under terskel [altså en annen skala en den "gammeldagse" med terskelen på ca 2.7...må bare nevne det siden det ofte blir forvirring på det punktet].

Det jeg mener er at noen ganger, spesielt hvis kroppen er sliten, så kan pulsen være vanskelig å få opp. Så hvis jeg da får en puls på 173 når jeg forventer 180 på terskel, så vil jeg kanskje lure på om jeg har kjørt for lett eller er i dårlig form. Eller man kan ha lav laktat - er det fordi man har vært feig med innsatsen?

Men hvis jeg da kan se at jeg har tråkka 270 watt, som er i overkant av det jeg forventer på en terskeløkt, så gjør det ikke fullt så mye at pulsen eller laktaten var (for) lav. Ikke det at jeg faktisk har kjørt så mye watt med spesielt lav puls noen gang, så det var et hypotetisk eksempel :)

For eksempel en terskeløkt jeg hadde i Heerenveen - da klarte jeg til slutt å komme meg opp på 3.1 i laktat, etter å ha hatt verdier på 2-tallet på de første fire dragene. Og da ville jeg kanskje syntes at det var en helt mislykka økt, hvis det ikke hadde vært for at jeg hadde wattmåler og kunne se at jeg hadde tråkka ca 270 W på de to siste intervallene. I og med at jeg hadde ligget rundt 230-40 på de laktatverdiene tidligere så ble tolkningen helt annerledes og mer positiv.

Det var sikkert mer enn du lurte på, men jeg håper det ble litt klarere hva jeg mente!

Ingen kommentarer: