28.8.08

Pent og stygt er vanskelige begreper

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive om i dag, så jeg sitter faktisk her og leter etter et bilde av grisen utenfor Slemdal skole. Hvis noen pleier å sykle i Oslo så vet de sikkert hva jeg snakker om. Det er jo en utrolig uviktig sak og har lite med skøyter å gjøre, men likevel - jeg sykler ikke forbi hver dag en gang (kanskje annenhver? Knapt nok det) og enda har altså den sittende rånen brent seg fast, tatt seg til rette og forlangt sin plass i hodet mitt. Jeg tenker på det dyret hver gang jeg skal sykle i Holmenkollen, Sørkedalen eller Bærum, og det er i grunnen ganske ofte.

Nå har ikke jeg bakgrunn til å gå inn på en kunstdebatt her. Men saken er at i mine øyne er grisen usedvanlig stygg til å stå og pynte opp en barneskole. Påfallende lite pen også sett i forhold til levende eksemplarer av arten. Muligens er det ikke ment å forestille en vanlig gris i det hele tatt, men derimot et villsvin?

Det lyset gikk ikke opp for meg før i dette øyeblikk, men Google bekrefter at det dreier seg og "Villsvinet fra Firenze", som har vært på verksted og først nå er tilbake på plass. Det forklarer vel også hvorfor jeg plutselig har blitt oppmerksom på det nå. Det er visstnok en kopi av en kopi av et klassisk gresk verk og finnes i mange utgaver, både i marmor og bronse verden over. Der kan du se, det er godt jeg ikke studerer kunsthistorie.






Sånn, det var dagens kunstopplevelse.

For å komme tilbake til det egentlige temaet for bloggen min, så går det bra med treninga. Jeg gleder meg til å reise til Berlin neste uke, og nå skal jeg straks ut og finne en fin lavgangbakke oppover fra Sognsvann.


1 kommentar:

Elisabeth F sa...

Jeg må bare anbefale deg å legge turen innom nederste delen av Vallefaret neste gang du er på de kanter av byen. Ca 100 meter nedenfor der vi bodde før er det plassert en liten statue av en hund som gjør sitt fornødne. Den er faktisk ganske søt, på sitt eget lille vis. :-D