21.3.09

15000 meter

Ikke i ett da, men på en dag i går.

5000 var ganske skuffende, jeg satsa vel litt for hardt etter at det gikk veldig bra på oppvarminga. Det gikk i ca 4 runder før jeg skjønte at det kom til å bli sprekk, og jeg må vel innrømme at jeg ikke akkurat la alt jeg hadde i det på slutten. Selv om det gjorde vondt nok, så ble det mer å rusle til mål. Jeg skammer meg litt over det, men samtidig er jeg jo her for å gå fort og plasseringer har ikke så mye å si...det hadde ikke skjedd i et annet løp :)

Etterpå vurderte jeg ganske alvorlig å trekke meg fra tieren, men hvis det er et prinsipp jeg har så er det å aldri trekke seg bare fordi forrige distanse gikk dårlig. Det kan fort snu, og det er ikke mange tider som er dårligere enn DNS. Dessuten er det for dumt å ikke bruke den ene sjansen i året til å gå 10000! Så jeg stilte på startstreken sammen med tre andre jenter, alle sammen kanskje litt i tvil om hva vi hadde begitt oss ut på nå.

Heldigvis gikk det fint - det ble ny pers med tre sekunder og et jevnt løp, en mye bedre opplevelse enn femtusenmeteren. Det gikk kanskje litt mye ned på sisterunden (over et sekund), så jeg burde nok vært tøffere på de siste fem...men jeg er fornøyd likevel.

Dessverre ble det disk på to av fire startende. De gikk visstnok "lagtempo" etter at en av dem var tatt igjen av det andre paret i kvartetten. Samme skjedde med to av kanadierne i herreklassen...men dem tok det faktisk noen timer før dommeren tok. Håper ikke det var derfor damene tok sjansen, men til slutt ble det ihvertfall rettferdig.

I dag er det en hviledag for meg, og det tror jeg jeg trenger, så jeg skal bare bort i hallen og sykle litt og heie på sprinterne. I morgen er planen å gå 1000 m og 25 runder fellesstart.

Ingen kommentarer: