31.1.08

Skøyteløperne testes mest

Jeg leste i en nettavis i dag at skøyteløperne er blant de som oftest dopingtestes. Det er godt mulig det, men hvis man er ute etter en ren idrett er det verdt å tenke på hvor mye landslagene og de aller beste prioriteres. Det er langt fra bare vinnere som har blitt tatt før.

Jeg liker å tro at doping er en like umulig tanke for andre som det er for meg, og at skøytesporten er relativt ren internasjonalt også, men det er sikkert naivt å tro at ingen prøver seg. Det som ihvertfall er naivt å tro er at systemet er så bra at det ikke går an å jukse. Det gjelder bare de aller, aller beste. Jeg tror det er ca 14 måneder siden sist jeg ble testet. Det er mulig at jeg har glemt et tilfelle, så det kan i beste fall være i underkant av et år. Jeg har aldri opplevd å bli testet utenfor konkurranse noen gang. Det er vanskelig å unngå å tenke tanken på hva en person med færre moralske sperrer kunne gjort i min situasjon, uten å trenge å frykte noe særlig for konsekvensene.

Er det lett å dope seg til VM-seier? Absolutt ikke. Men jeg redd det ville vært alt for lett å dope seg fra 20. til 10. plass.

Ingen kommentarer: